Search
Search

انواع ضد آفتاب و ترکیبات آن کدامند؟

آنچه در این مقاله خواهید خواند!

ضدآفتاب از جمله مواد آرایشی مهمی است که هر خانم و آقایی باید برای جلوگیری از آسیب پوستی ناشی از اشعه‌های آسیب زای آفتاب به کار ببرد. اشعه‌های آفتاب می‌توانند سبب ایجاد مشکلات پوستی نظیر لکه‌های پوستی، سرطان، یا پیری زودرس شوند. همچنین به خاطر شدت تابش پوست افراد تیره شده و به سرعت چین و چیروک‌ها در پوست رشد پیدا می‌کنند. در این پست می‌خواهیم به بررسی انواع ضد آفتاب بپردازیم و هر کدام را به دقت بررسی کنیم.

انواع ضد آفتاب

برای آگاهی بیشتر از این که کرم ضد آفتاب چیست؟ این مقاله را بخوانید.

انواع ضد آفتاب

امروزه در بازار انواع ضد آفتاب‌های متنوعی وجود دارند که هر کدام مزایا و موارد کاربرد مختص به خودشان را دارند. به صورت کلی ما سه نمونه ضد آفتاب با ترکیبا شیمیایی، مینرال (معدنی یا فیزیکی) و ترکیبی از هر دو را در بازار داریم.

  • ضد آفتاب‌های شیمیایی

     با استفاده از ترکیب‌های ضد آفتاب شیمیایی که بیشتر پلیمرهای ضد UV هستند، از نفوذ اشعه‌های مضر به پوست جلوگیری می‌کنند. این ضدآفتاب‌ها اغلب نامرعی هستند و به همین خاطر می‌توانید بر روی آرایش نیز به کار ببرید. اگر پوست حساسی دارید، باید نسبت به استفاده از این ضدآفتاب‌ها مراقب باشید، شاید سبب ایجاد حساسیت در پوست شما شوند.

  • ضد آفتاب‌های معدنی (مینرال)

    حاوی کانی‌های معدنی مانند اکسید روی یا دی‌اکسید تیتانیوم هستند. این مواد می‌توانند به خوبی اشعه‌های خورشید را منعکس کنند و از نفود آن به پوست شما جلوگیری کنند. این ضد آفتاب‌ها اغلب رنگ سفیدی دارند و نمی‌توان آن‌ها را بر روی آرایش به کار گرفت.

  • ضد آفتاب‌های ترکیبی

     حاوی مواد معدنی و شیمیایی هستند و از مزیت‌های هر دو بهره می‌برند. این ضد آفتاب‌ها پوشش خوبی دارند ولی نمی‌توان آن‌ها را بر روی آرایش به کار برد. زیرا هنوز مقدار رنگ سفید (اغلب به حالت شیری) را از خود بازتاب می‌دهند. با این حال برای مصارف روزانه و پوست‌های حساس گزینه مناسبی هستند.

ترکیبات ضد آفتاب

ضدآفتاب‌ها در گذشته فرمولاسیون ساده‌ای داشتند، اما اکنون مواد پیچیده‌تری در آن‌ها استفاده می‌شود که هم از حساسیت پوستی جلوگیری می‌کند و هم پوشش و تعریق ضد آفتاب را کنترل می‌کند. برخی از پرکاربردترین موادی که در ضد آفتاب‌ها به کار می‌روند به شرح زیر هستند:

  • اکسید روی (Zinc Oxide): این ماده از قدیمی‌ترین ترکیبات ضدآفتاب است و می‌تواند به خوبی اشعه‌های خورشید را منعکس کند. آسیب به پوست نمی‌زند و تا حدود زیادی هم ضد میکروب و باکتری عمل می‌کند.
  • دی اکسید تیتانیوم (Titanium Dioxide): این ماده دارای رنگ سفید است. علاوه بر بازتاب نور خورشید رطوبت را نیز در پوست حفظ می‌کند. رنگ این ماده سبب خنک ماندن پوست در زیر تابش خورشید می‌شود.
  • آووبنزون (Avobenzone این ماده یک شکننده اشعه‌های ماورابنفش و نامطلوب خورشید است. این ماده شیمیایی هم به عنوان پایه و هم به عنوان یک ماده اصلی در ساخت ضد آفتاب‌ها کاربرد دارد.
  • اکتوکرایلن (Octocrylene) این ماده هم یک ضدآفتاب است و هم به عنوان نگهدارنده سبب ماندگاری بیشتر ضدآفتاب بر روی پوست می‌شود.
  • هوموسالات (Homosalate): این ماده یک ضد آفتاب شیمیایی به حساب می‌آید و سبب ماندگاری مواد بر روی پوست می‌شود. تعریق را کنترل می‌کند و چسبندگی سایر موارد را حفظ می‌کند.

در بخش بعدی به بررسی ضد آفتاب برای کاربردهای مختلف می‌پردازیم.

ضد آفتاب‌های خاص برای نیازهای مختلف

انواع ضد آفتاب‌های موجود در بازار هر کدام برای کاربرد خاصی طراحی شده‌اند و شما می‌توانید از آن‌ها برای کاربردهای متنوعی بهره بگیرید. برخی از این موارد شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

  • ضدآفتاب ضد جوش

     در دوره بلوغ و یا دوره‌های ماهیانه و سایر مشکلات هرومونی پوست حساس و مستعد جوش است،در این زمان بهره‌گیری این نوع ضد آفتاب توصیه می‌شود. این ضد آفتاب‌ها فاقد چربی بوده و منافد پوست را مسدود نمی‌کنند.

  • ضد آفتاب ضد لک

     اگر پوست شما به سرعت تیره می‌شود و تغییر رنگ می‌دهد باید از این ضد آفتاب‌ها استفاده کنید. این ضد آفتاب‌ها حاوی موادی مانند نیاسینامید و ویتامین سی هستند که از ایجاد لکه‌های پوستی جلوگیری می‌کنند.

  • ضد آفتاب مرطوب کننده

     این نوع ضد آفتاب‌ها حاوی مواد مرطوب کننده‌ای هستند که به خصوص برای پوست خشک مفید هستند. در این ضد آفتاب‌ها از موادی نظیر هیالورنیک اسید و گلیسیرین استفاده می‌شود که رطوبت پوست حفظ شود. تابستان‌های داغ و مناطق خشک و کویری این ضد آفتاب‌ها بیشتر توصیه می‌شوند.

  • ضد آفتاب ضد چروک

    با بالاتر رفتن سن پوست شما نیازمند مراقب بیشتری است. ضد آفتاب‌های ضد چروک از موادی مانند رتینول و پیتیدها استفاده می‌کنند که سبب آبرسانی بیشتر شده و جلوی از دست دادن رطوبت پوست را می‌گیرند.

ترکیبات اصلی ضد آفتاب

راهنمای خرید ضد آفتاب مناسب

برای خرید ضد آفتاب در قدم اول باید به جنس پوست خودتان دقت کنید. در اینجا شما چند انتخاب مهم دارید:

  • پوست‌های چرب: اگر پوست شما چرب است، ضد آفتاب‌هایی را که فاقد چربی هستند برگزینید. این ضد آفتاب‌ها ماندگاری بیشتری بر روی پوست شما دارند و بعد از تعریق سبب بسته شدن منافذ نمی‌شوند و از جوش و خارش پوستی هم جلوگیری می‌کنند.
  • پوست‌های خشک: بی شک بهترین گزینه برای پوست‌های خشک بهره‌گیری از ضد آفتاب‌های آبرسان و مرطوب کننده است.
  • پوست‌های نیمه چرب (مختلط): در اینجا گزینه خوب زیاد است. بسته به چربی پوست می‌توانید از انواع گزینه‌ها استفاده کنید و بهترین را برگزینید. با این حال سعی کنید که کم چربی ترین مورد را بردارید زیرا هنوز پوست شما چربی زیادی تولید می‌کند.
  • پوست‌های حساس: پوست‌های حساس کار انتخاب را دشوار می‌کند. در ابتدا بهتر است که ضد آفتاب با بیشتری پوشش را انتخاب کنید. همچنین بهتر است که ضد آفتاب شما به اندازه کافی رطوبت را به پوست شما برساند. بهتر است که ضد آفتاب را همراه با آرایش‌های غلیظ به کار نبرید و تا حد امکان از محافظ‌های فیزیکی مانند، عینک، ماسک، کلاه آفتابی و روپوش هم استفاده کنید.

در کنار این موارد بهتر است به چند گزینه هم درباره خود محصول دقت داشته باشید:

  • میزان SPF: این عدد نشان دهنده شدت مقاومت ضد آفتاب در برابر اشعه‌های خورشید است.
  • ترکیبات: مواد مختلفی در ترکیب یک ضد آفتاب به کار می‌رود که باید با توجه به پوست خودتان آن‌ها را برگزینید.
  • بافت و نوع ضد آفتاب: ضد آفتاب‌ها به صورت کرم، ژل، لوسیون و اسپری تولید شده و روانه بازار می‌گردند. بهتر است بهترین گزینه را بر اساس شرایط جوی، آرایش و پوست خودتان برگزینید.

برندهای متنوعی در بازار ضد آفتاب وجود دارند. معروف ترین آن‌ها برند اوسرین (Eucerin)، نیوتروجنا (Neutrogena)، لاروش پوزای (La Roche-Posay)، آونه (Avène) و مای (My) هستند که همگی آن‌ها نیز در بازار ایران وجود دارند.

راهنمای خرید انواع ضد آفتاب

در زمان استفاده از انواع ضد آفتاب به نکات زیر دقت کنید:

  • حجم زیاد ضد آفتاب را بر روی پوست خودتان به کار نبرید. این حجم زیاد سبب تعریق، خارش و اذیت شدن پوست می‌شود داشتن یک پوشش مناسب بر روی همه بخش‌ها به خصوص زیر چشم‌ها توصیه می‌شود.
  • ضد آفتاب به تنهایی محافظت کنند کاملی نیست. بهتر است که از وسایل کمکی مانند عینک، ماسک، کلاه آفتاب گیر، دستکش و کلاه نقاب دار بزرگ برای پوشش فیزیکی هم بهره بگیرید. سعی کنید در روزهای آفتابی به خصوص در ظهرها تردد در زیر نور خورشید را به حداقل برسانید و یا بدن را با لباس‌های رنگ روشن و خنک بپوشانید.
  • اگر پوست حساسی دارید حتماً ضد آفتاب مناسبی را انتخاب کنید تا دچار حساسیت، خارش، التهاب و سایر مشکلات حساسیت پوستی نشوید.
  • ضد آفتاب مکملی برای آرایش نیست. اغلب مواد آرایشی امروزه ضد آفتاب دارند. اما اگر بهتر است که روی آرایش (به خصوص آرایش‌های سنگین و مجلسی) از ضد آفتاب استفاده نکنید. ضد آفتاب هم رنگ آرایش را تغییر می‌دهد و هم سبب سنگینی آرایش بر روی صورت می‌شود.
  • ضد آفتاب‌های معدنی الزاماً گزینه خوبی برای همه پوست‌ها نیستند. در اینجا بهترین گزینه را باید با تست کردن مارک‌های متنوع به دست بیاورید.

پیش از خرید ضد آفتاب از فروشگاه‌ها حتماً مواد و اطلاعات مندرج بر روی جعبه را مطالعه کنید. اغلب فروشگاه‌های فیزیکی امکان این کار را برای شما مهیا نمی‌کنند. در اینجا بهتر است که به فروشگاه‌های اینترنتی مراجعه کنید و میزان مواد به کار رفته، فرمولاسیون، تناسب ضد آفتاب با پوست و سایر مشخصات را بررسی کنید و بهترین گزینه را برای خودتان خرید کنید.

نکات پایانی و توصیه‌ها

استفاده از انواع ضد آفتاب به خصوص در فصل گرم یک الزام مهم برای محافظت از پوست است. هرچه رنگ پوست شما روشن‌تر باشد، باید از ضد آفتاب بهتری برای پوست خودتان استفاده کنید. در زمان خرید ضد آفتاب به جنس پوست، فرمولاسیون ضد آفتاب، پوشش مناسب آن، تعریق‌های پوستی و پوشش ضد آفتاب دقت کنید.

امروزه مارک‌های متعدد ضد آفتاب در بازار وجود دارند. بهتر است که پیش از خرید از هر مارکی به توضیحات آن مراجعه کنید. همچنین دقت کنید که از مارک‌ها و برندهای شناخته شده و معتبر برای ضد آفتاب استفاده کنید. ضد آفتاب‌های ارزان قیمت اغلب حاوی مواد نامرغوب هستند که می‌توانند به پوست شما آسیب بزند.

خرید انواع ضد آفتاب از یاسمتیک

یاسمتیک یک فروشگاه حرفه‌ای لوازم آرایشی و بهداشتی است که برندهای متنوعی از لوازم آرایشی را به مصرف کننده‌های ایرانی معرفی می‌کند. شما می‌توانید در یاسمتیک اطلاعات کافی درباره هر محصول را دریافت کنید، آن‌ها را با همدیگر مقایسه کنید و سپس محصول مورد نظر را خریداری کرده و درب منزل تحویل بگیرید. یاسمتیک کار مطالعه، مقایسه، انتخاب درست و خرید به صرفه مواد آرایشی را برای شما ساده و دلپذیر کرده است. با یاسمتیک به خرید خودتان مطمئن باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *