Search
Search

روش های قطعی درمان جوش و منافذ | همه چیزهایی که باید بدانید

آنچه در این مقاله خواهید خواند!

آکنه و جوش یک مشکل پوستی شایع و اغلب آزاردهنده است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. هرچند در بیشتر موارد جوش صورت باعث بروز مشکل خاصی در بدن ما نمی‌شود، اما به دلیل اینکه عوارض آن زیبایی ما را هدف گرفته است، می‌خواهیم به نحوی شده از شر آن خلاص شویم.

به طور کلی جوش صورت و بدن در دوره نوجوانی و اوایل جوانی شایع‌تر است اما فراتر از سن، جنسیت و نوع پوست تقریباً همه افراد جامعه با این مشکل مواجه هستند. ناراحتی روانی و تاثیر عاطفی آکنه می تواند قابل توجه باشد و افراد درگیر با آن را به دنبال گزینه های درمانی موثر سوق دهد.

امروز پیشرفت‌ها در تحقیقات پوستی منجر به کشف مجموعه‌ای متنوع از روش‌های درمان جوش شده است. کرم‌های موضعی و داروهای خوراکی، لیزردرمانی پیشرفته و اصلاح سبک زندگی، از جمله استراتژی‌های درمان جوش هستند که می‌توانند شما را به سمت پوستی شفاف هدایت کنند.

فرآیند درمان، نوع اثرگذاری و طول اثر این درمان‌ها متفاوت است و هر کدام جنبه‌های مختلف تشکیل آکنه، مانند رشد باکتری‌ها، تولید بیش از حد چربی و التهاب را هدف قرار می‌دهند. قبل از هر چیز باید بدانید که درک علت بروز جوش و انواع مختلف آن در یافتن مناسب ترین راهکارهای جوش برای مدیریت و کاهش عوارض آن ضروری است.

عواملی مانند نوع پوست، شدت آکنه و عوارض جانبی احتمالی باید به دقت در نظر گرفته شوند تا از تشدید مشکل جلوگیری شود. علاوه بر این، فراگیر شدن محصولات بدون نسخه و درمان های خانگی فرصت ها و چالش هایی را برای کسانی که به دنبال درمان جوش هستند، ایجاد می کند.

در این مقاله با بررسی مؤثرترین روش‌های درمان جوش، بهترین راهکارهای جوش برای دستیابی به پوستی شفاف‌تر و سالم‌تر معرفی می‌کنیم. همچنین برای پیدا کردن بهترین روش درمانی مناسب هر پوست، در مورد مزایا و محدودیت‌های هرکدام از روش‌های درمان جوش و درمان منافذ صحبت خواهیم کرد.

روش های قطعی درمان جوش و منافذ | همه چیزهایی که باید بدانید

مهم‌ترین عوامل ایجاد جوش

شاید عجیب باشد، اما به دنبال مقصر بودن برای جوش‌های صورتتان را رها کنید، تا بتوانید آن‌ها درمان کنید. چرا که در اکثر مواقع ایجاد جوش‌های صورت و بدن توسط ترکیبی از عوامل ژنتیکی، هورمونی، محیطی و شیوه زندگی ایجاد می شوند.

قبل از هرچیز دلیل ایجاد آکنه روی پوست را به صورت کاملآً تخصصی بررسی می‌کنیم.

پوست به طور طبیعی میزبان باکتری های مختلفی از جمله باکتری پروپیونی باکتریوم آکنس (P. acnes) است. این باکتری عامل ایجاد التهاب و جوش است که در فولیکول های مو قرار دارد. در شرایط عادی، این باکتری به طور بی ضرر و کاملا مسلالمت آمیز روی پوست شما زندگی می‌کند.

مشکل دقیقا از جایی شروع می‌شود که سبوم اضافی و سلول‌های مرده پوست، فولیکول‌های مو را مسدود می‌کنند. این شرایط یک محیط بی‌هوازی (بدون اکسیژن) برای رشد بیش از حد باکتری P. acnes ایجاد می‌کند. این رشد بیش از حد باعث واکنش ایمنی می شود که منجر به التهاب، قرمزی و تورم مشخصه ضایعات آکنه می شود.

خوب تا اینجای کار متوجه شدیم که دلیل اصلی ایجاد جوش، مسدود شدن فولیکول‌های مو است که می‌تواند در اثر ترشح بیش از اندازه سبوم و یا عوامل دیگر باشد که در ادامه بیان می‌کنیم.

نوسانات هورمونی

یکی از دلایل اولیه ایجاد جوش و آکنه نوسانات هورمونی به ویژه در دوران نوجوانی است. در دوران بلوغ، افزایش هورمون های آندروژن باعث می شود که غدد چربی در پوست بزرگ شده و سبوم بیشتری تولید کنند. این سبوم دقیقا همان ماده‌ی روغنی است که منافذ پوست شما را مسدود می‌کند. نوسانات هورمونی فقط مختص دوره بلوغ نیست و می تواند در طول دوره های قاعدگی، بارداری و شرایطی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) رخ دهد.

مهم‌ترین عوامل ایجاد جوش

استعداد ژنتیکی

ژنتیک نیز نقش مهمی در ایجاد جوش آکنه دارد. مطالعات نشان داده است که افرادی سابقه خانوادگی آکنه شدید دارند احتمال بیشتری دارد که مشکلات پوستی مشابهی را تجربه کنند. فاکتورهای ژنتیکی خاص بر اندازه و فعالیت غدد چربی، چرخه بازیابی سلول های پوست و پاسخ التهابی بدن تأثیر می گذارد و برخی افراد را مستعد ابتلا به آکنه می کند. در حالی که استعداد ژنتیکی را نمی توان تغییر داد، اما می‌توان با راهکارها و روش‌های درمانی مناسب، این مشکل را کنترل کرد.

رژیم غذایی و تغذیه

تحقیقات جدید نشان می دهد که رژیم غذایی و تغذیه ممکن است بر ایجاد جوش تأثیر داشته باشد. غذاهای با شاخص گلیسمی بالا، مانند تنقلات شیرین و کربوهیدرات های تصفیه شده، می توانند سطح انسولین را افزایش دهند و به طور بالقوه با افزایش فعالیت آندروژن و تولید سبوم، آکنه را تشدید کنند.

تحقیقات نشان داده است که محصولات لبنی هم چندان دوست پوست شما نیستند و احتمالاً به دلیل وجود هورمون‌ها و مولکول‌های فعال زیستی می‌توانند در ایجاد جوش و آکنه نقش داشته‌ باشند. یک رژیم غذایی متعادل سرشار از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل به کاهش جوش و آکنه و داشتن پوستی سالم کمک زیادی می‌کند.

استرس و سبک زندگی

استرس عامل مهم دیگری است که می تواند آکنه را تشدید کند. وقتی که بدن شما استرس را تجربه می کند، کورتیزول بیشتری تولید می کند. کورتیزول هورمونی است که تولید چربی در پوست را افزایش می‌دهد که به نوبه خود می‌تواند منجر به مسدود شدن منافذ و ایجاد جوش‌ شود.

استفاده از لوازم آرایشی

استفاده از برخی محصولات آرایشی نیز می تواند باعث ایجاد جوش و آکنه و یا بدتر شدن آن شود. محصولاتی که کومدوژنیک هستند، به این معنی که منافذ را مسدود می‌کنند، می توانند منجر به ایجاد جوش و آکنه شوند. روغن‌های سنگین، لانولین و مواد آرایشی حاوی سیلیکون باعث مسدود شدن منافذ و فولیکول‌ها می‌شوند‌. افرادی که پوست مستعد آکنه دارند باید محصولات آرایشی غیر کومدون زا را انتخاب کنند که به طور خاص برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ طراحی شده‌اند.

سبک زندگی و فاکتورهای محیطی

شاید عجیب باشد، اما بسیاری از افرادی که با مشکلات جوش و آکنه دست و پنجه نرم می‌کنند، مشکل پوستی خاصی ندارند. در این افراد، سبک زندگی مانند عدم رعایت بهداشت، خواب نامناسب، سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض آلاینده ها عامل اصلی داشتن پوستی پر از جوش و آکنه است.

عوامل محیطی، از جمله رطوبت و آلودگی، می توانند بر سلامت پوست تأثیر بگذارند و باعث ایجاد جوش و آکنه شوند. آلودگی و ذرات معلق وارد پوست شده، التهاب را تشدید کرده و فولیکول های مو را مسدود می‌کنند.

درک نقش منافذ در سلامت پوست

درک نقش منافذ در سلامت پوست

غدد چربی که در داخل منافذ قرار دارند، سبوم تولید می کنند. سبوم ماده ای روغنی است که به روان سازی و محافظت از پوست کمک می کند. سبوم از خشک شدن پوست جلوگیری می کند و با تشکیل سدی که رطوبت را مسدود می کند، لطافت آن را حفظ می کند. این روغن طبیعی همچنین دارای خواص ضد باکتریایی ملایمی است که می تواند به محافظت از پوست در برابر عفونت ها کمک کند.

درمان جوش: رویکرد چند‌گانه

درمان جوش و آکنه یک رویکرد چندگانه است و در بسیاری موارد باید ترکیبی از چند روش درمانی برای رسیدن به نتیجه ایده‌آل استفاده شود. یکی از بهترین راه ها برای راحت شدن از شر جوش صورت و منافذ باز روی پوست استفاده و خرید کرم ضد جوش هست.

درمان های موضعی

استفاده از کرم‌ها، لوسیون‌ها و سرم‌های ضد جوش که به صورت مستقیم روی پوست اعمال می‌شوند، یکی از بهترین روش‌های درمان جوش است. درمان‌های موضعی حاوی بنزوئیل پراکسید، اسید سالیسیلیک و رتینوئیدها هستند.

بنزوئیل پراکسید یک عامل ضد باکتری قوی است که معمولا در درمان آکنه استفاده می شود. این ماده با از بین بردن باکتری P. acnes، کاهش التهاب و کمک به پاکسازی منافذ مسدود شده، جوش و آکنه را درمان می‌کند.

اسید سالیسیلیک یک بتا هیدروکسی اسید (BHA) است که به لایه برداری پوست و باز کردن منافذ کمک می کند.

رتینوئیدها مانند ترتینوئین و آداپالن ترکیباتی هستند که از ویتامین A مشتق شده اند. این ترکیبات باعث افزایش گردش سلولی و جلوگیری از انسداد فولیکول های مو می شوند.

از ویژگی های بارز این ژل:

از بین برنده جوش، لک و منافذ باز پوست
مناسب برای انواع مختلف پوست
روشن کننده و شفاف کننده پوست

داروهای خوراکی

داروهای خوراکی مرحله دوم درمان جوش و آکنه هستند که با تنظیم عملکرد بدن، از ایجاد جوش جلوگیری می‌کنند. نکته‌ی مهم در تجویز داروی خوراکی برای آکنه این است که ابتدا باید دلیل بروز جوش و آکنه مشخص شود و سپس بر اساس آن داروی درست تجویز شود.

آنتی بیوتیک ها، ایزوترتینوئین و داروهای هورمونی هر کدام برای هدف خاصی طراحی و تولید شده‌اند و در صورت تشخیص اشتباه و تجویز داروی نادرست نه تنها بهبودی در روند درمان به وجود نخواهد آمد، بلکه ممکن است شرایط بدخیم‌تر شود.

آنتی بیوتیک های رایج برای درمان آکنه شامل داکسی سایکلین، مینوسیکلین و اریترومایسین است که برای کاهش التهاب و رشد باکتری ها استفاده می شود. آنتی بیوتیک‌ها معمولاً برای آکنه های متوسط تا شدید یا آکنه هایی که به درمان های موضعی پاسخ نمی دهند، تجویز می شوند.

ایزوترتینوئین یک رتینوئید خوراکی قوی است که برای آکنه های شدید یا کیستیک استفاده می شود. ایزوترتینوئین اندازه و فعالیت غدد چربی را کاهش می دهد و منجر به کاهش تولید سبوم و جلوگیری از مسدود شدن منافذ می شود. به دلیل عوارض جانبی احتمالی، ایزوترتینوئین تحت نظارت دقیق پزشکی تجویز می شود.

برای زنان مبتلا به آکنه هورمونی، داروهای ضد بارداری خوراکی و آنتی آندروژن‌ها مانند اسپیرونولاکتون می‌توانند به تنظیم سطح هورمون، کاهش تولید سبوم و بهبود آکنه کمک کنند.

تغییر سبک زندگی

رژیم غذایی

تحقیقات در حال ظهور نشان می دهد که انتخاب های رژیم غذایی خاص می تواند بر شدت آکنه تأثیر بگذارد. رژیم غذایی با مواد غذایی و لبنیات با گلیسمی بالا و سرشار از میوه ها، سبزیجات، پروتئین های بدون چربی و غلات کامل ممکن است به بهبود سلامت پوست و کاهش آکنه کمک کند.

مدیریت استرس

استرس مزمن می تواند با افزایش سطح کورتیزول، آکنه را تشدید کند، که می تواند تولید سبوم را افزایش دهد. تکنیک هایی مانند تمرکز حواس، مدیتیشن، ورزش و خواب کافی می توانند به مدیریت استرس و تاثیر آن بر روی پوست کمک کنند.

روش های مراقبت از پوست برای پوست های مستعد آکنه

پاکسازی ملایم

استفاده از یک پاک کننده ملایم و غیر کومدون زا دو بار در روز می تواند به حذف آلودگی، چربی اضافی و آرایش بدون تحریک پوست کمک کند. اجتناب از شستشوی خشن می تواند از تحریک و التهاب اضافی پوست جلوگیری کند.

محصولات غیر کومدوژنیک

انتخاب محصولات مراقبت از پوست و آرایشی با برچسب غیر کومدوژنیک تضمین می کند که منافذ را مسدود نمی کنند و احتمال شعله ور شدن آکنه را کاهش می دهد. این محصولات به طور ویژه برای پوست های مستعد آکنه فرموله شده اند.

لایه برداری منظم

ترکیب لایه برداری ملایم در روتین مراقبت از پوست به حذف سلول های مرده پوست که می توانند منافذ را مسدود کنند، کمک می کند. استفاده از محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) یا بتا هیدروکسی اسید (BHAs) می تواند در حفظ شفافیت پوست موثر باشد.

ز ویژگی های بارز این سرم:
از بین برنده جوش، لک و منافذ باز پوست
مناسب برای انواع مختلف پوست
روشن کننده و شفاف کننده پوست
ایجاد تعادل در ترشح چربی
کاهش و درمان لک های پوستی (لک های تیره، جای جوش و..)
کاهش دهنده و کوچک کننده منافذ باز
جلوگیری از ایجاد التهابات پوستی

درمان های هدفمند برای کاهش اندازه منافذ

لایه برداری شیمیایی

درمان های حرفه ای شامل استفاده از محلول های شیمیایی برای لایه برداری پوست و بهبود بافت آن. لایه برداری شیمیایی می تواند به کاهش ظاهر منافذ بزرگ و درمان اسکار آکنه کمک کند.

لیزر و نور درمانی

روش‌های پوستی پیشرفته که از لیزر یا انرژی نور برای کاهش اندازه غدد چربی، کاهش تولید چربی و تحریک تولید کلاژن استفاده می‌کنند. این درمان ها می توانند به کاهش ظاهر منافذ بزرگ و بهبود بافت کلی پوست کمک کنند.

میکرونیدلینگ

یک روش کم تهاجمی که شامل استفاده از سوزن های ظریف برای ایجاد آسیب های ریز در پوست، تحریک تولید کلاژن و بهبود بافت پوست است. میکرونیدلینگ می تواند به کاهش ظاهر منافذ بزرگ و اسکار آکنه کمک کند.

درمان های موضعی

برخی از درمان‌های موضعی، مانند آن‌هایی که حاوی رتینوئید، نیاسینامید یا آلفا هیدروکسی اسید (AHAs) هستند، می‌توانند به اصلاح بافت پوست و کاهش ظاهر منافذ بزرگ شده با افزایش گردش سلولی و تولید کلاژن کمک کنند.

محصولات کاهش منافذ

محصولات بدون نسخه که به طور خاص برای کاهش ظاهر منافذ طراحی شده اند، اغلب حاوی موادی مانند اسید سالیسیلیک، فندق جادوگر و نیاسینامید هستند. این محصولات به سفت شدن پوست، کنترل تولید چربی و به حداقل رساندن اندازه منافذ کمک می کنند.

از ویژگی های بارز این سرم:

از بین برنده جوش، لک و منافذ باز پوست
مناسب برای انواع مختلف پوست
روشن کننده و شفاف کننده پوست
ایجاد تعادل در ترشح چربی
کاهش و درمان لک های پوستی (لک های تیره، جای جوش و..)
کاهش دهنده و کوچک کننده منافذ باز
جلوگیری از ایجاد التهابات پوستی

اشتباهات رایج در روتین مراقبت از پوست

به طور خلاصه، آکنه یک بیماری پیچیده با دلایل متعدد مرتبط است. تغییرات هورمونی، استعداد ژنتیکی، عفونت‌های باکتریایی، عادات غذایی، استرس، انتخاب‌های سبک زندگی و عوامل محیطی همگی نقش مهمی در ایجاد آن دارند. درک این علل برای مدیریت و درمان موثر آکنه بسیار مهم است و بر نیاز به یک رویکرد جامع و فردی برای مراقبت از پوست تاکید می‌کند. با توجه به عوامل خاصی که در ایجاد آکنه نقش دارند، می توان تاثیر آن را کاهش داد و به پوستی شفاف تر و سالم تر دست یافت.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *