Search
Search

راهنمای جامع از درمان لک پوست | هر آنچه که باید از لک پوست بدانید

آنچه در این مقاله خواهید خواند!

لکه‌ پوستی، که شامل لکه‌های ناشی از افزایش سن، لکه‌های خورشیدی و هایپرپیگمانتاسیون هستند، یک نگرانی شایع پوستی است که می‌توانند افراد را در هر نوع پوست و سنی تحت تاثیر قرار دهد. این لکه‌ها اغلب بر اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، تغییرات هورمونی یا روند طبیعی پیری به وجود می‌آید که در نتیجه توزیع غیر یکنواخت ملانین در پوست است. لکه‌های پوستی به طور کلی بی ضرر هستند، اما از آنجایی که زیبایی پوست را از بین می‌برند، بر اعتماد به نفس و تصویر فرد از خودش تأثیر گذاشته و باعث می‌شوند هر شخصی به دنبال درمان مؤثر برای آن باشد.

درمان‌های مختلفی برای لک پوستی وجود دارد ولی مهم‌ترین موضوعی که ذهن افراد را مشغول می‌کند، تأثیرگذاری این درمان‌ها است. چرا که لک‌های پوستی به خصوص اگر قدیمی باشند نسبت به درمان مقاوم بوده و به همین راحتی‌ها از بین نمی‌روند. 

محصولات حاوی ویتامین C و هیدروکینون، درمان‌های حرفه ای پیشرفته مانند لیزر درمانی، مزوتراپی و لایه برداری شیمیایی، با مکانیسم‌های مختلف لکه‌های پوست را هدف قرار می‌دهد. این درمان‌ها می‌توانند به محو شدن، و تغییر رنگ لک‌های پوستی کمک کنند.

اما افراد زیادی با وجود استفاده از این درمان‌ها همچنان با مشکل لک‌های پوستی کلنجار می‌روند. در این مقاله قصد داریم بهترین روش‌های درمان لک‌های صورت را بررسی کنیم و مؤثرترین راهکار برای حذف لک‌های پوست را معرفی کنیم.

بهترین راهکار برای درمان لک‌های صورت

انواع لک‌های پوست

لکه‌های پوستی به دلیل عوامل متعددی از جمله قرار گرفتن در معرض نور خورشید، افزایش سن، تغییرات هورمونی و شرایط پوستی مانند آکنه ایجاد شوند. نکته‌ی مهم این است که قبل از درمان لک پوستی باید دلیل ایجاد آن را بررسی کرد. شناخت انواع مختلف لکه‌های پوستی می‌تواند به شناسایی درمان‌های مناسب و اقدامات پیشگیرانه کمک کند.

لکه ناشی از جوش و آکنه

برخی مواقع مشکل افراد با جوش و آکنه، بعد از بهبود آن شروع می‌شود که به دلیل لک‌های به جا مانده از جوش و آکنه است. هیپرپیگمانتاسیون پس از التهابی (PIH) اغلب به دنبال بروز آکنه ایجاد می‌شود و نقاط تیره یا علائم قرمزی را در جایی که جوش‌ها قبلا وجود داشتند بر جای می‌گذارد. این لکه‌ها ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد تا محو شوند. درمان موثر لکه‌های آکنه شامل رتینوئیدهای موضعی، اسید سالیسیلیک، بنزوئیل پراکسید و درمان‌های حرفه ای مانند لایه برداری شیمیایی یا لیزر درمانی برای لک‌های مقاوم‌تر است.

راهنمای جامع از بین بردن لکه های پوستی

لکه‌های خورشیدی

لکه‌های خورشیدی که به عنوان لنتیژین‌های خورشیدی یا لکه‌های پیری نیز شناخته می‌شوند، لکه‌های مسطح، قهوه ای یا سیاه هستند که معمولاً در مناطقی از پوست که اغلب در معرض نور خورشید هستند مانند صورت، دست‌ها، شانه‌ها و بازوها ظاهر می‌شوند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) باعث تولید بیش از حد ملانین می‌شود و در نتیجه این لکه‌های ناخوش آیند به وجود می‌آیند.

درمان‌های لکه‌های خورشیدی شامل روشن‌کننده‌های موضعی مانند هیدروکینون، رتینوئیدها، لایه‌برداری شیمیایی و درمان‌های لیزری است که برای کاهش رنگدانه طراحی شده‌اند. نکته‌ی مهمی که در مورد درمان لکه‌های خورشیدی وجود دارد این است که نباید از لایه برداری استفاده شود. چرا که لایه برداری باعث حساسیت بیشتر پوست به نور خورشید شده و هرچند در کوتاه مدت لکه‌ها کمرنگ‌تر می‌شوند، اما در دراز مدت با شدت بیشتری برمی‌گردند.

هایپرپیگمانتاسیون

هایپرپیگمانتاسیون یک اصطلاح گسترده است که اشکال مختلفی از لکه‌های پوستی تیره  ناشی از تولید بیش از حد ملانین را در بر می‌گیرد. به غیر از هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب (PIH)، سایر اشکال رایج شامل ملاسما و کک و مک است. ملاسما به صورت لکه‌های قهوه ای یا خاکستری ظاهر می‌شود که اغلب در اثر تغییرات هورمونی در دوران بارداری یا قرص‌های ضد بارداری ایجاد می‌شود و با قرار گرفتن در معرض نور خورشید تشدید می‌شود.

کک و مک یا افلیدها، لکه‌های کوچک و غلیظ ملانین هستند که می‌توانند با قرار گرفتن در معرض نور خورشید تیره شوند و در افرادی که رنگ پوست روشن تری دارند، شایع تر است. درمان هایپرپیگمانتاسیون اغلب شامل عوامل موضعی مانند ویتامین C، اسید کوجیک و نیاسینامید، همراه با روش‌هایی مانند میکرودرم ابریژن و درمان با نور پالسی شدید (IPL) است.

روش‌های موثر برای درمان لک‌های پوست

همان طور که گفتیم پیش از شروع فرآیند درمان لک پوست، باید دلیل ایجاد را مشخص کرد. پس از مشخص شدن دلیل ایجاد لک و نوع لک پوستی، می‌توان تصمیم گرفت که کدام درمان مؤثرتر خواهد بود.

از بین بردن لکه های پوستی

درمان‌های موضعی (مانند کرم‌ها و سرم‌های ضد لک)

درمان‌های موضعی اغلب اولین خط دفاعی در برابر لکه‌های پوستی هستند. کرم‌ها و سرم‌های ضد لک حاوی موادی هستند که برای روشن کردن هایپرپیگمانتاسیون و ایجاد یکنواختی رنگ پوست طراحی شده اند. در ادامه برخی از مؤثرترین ترکیبات محصولات موضعی ضد لک را بررسی می‌کنیم.  

برای خرید کرم ضد لک کلیک کنید.

ویتامین C

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است به کاهش تولید ملانین و محافظت از پوست در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. سرم‌های حاوی ویتامین C می‌توانند پوست را درخشان کرده و به مرور زمان لکه‌ها را کاهش دهند.

هیدروکینون

هیدروکینون یک ماده جادویی برای درمان هایپرپیگمانتاسیون و لک صورت است. هیدروکینون با مهار آنزیم مسئول تولید ملانین عمل می‌کند. هرچند هیدروکینون بدون نسخه قابل تهیه است اما استفاده از آن در دوران بارداری و شیردهی با محدودیت‌هایی همراه است و به همین دلیل برای درمان لک‌های ناشی از بارداری با هیدروکینون باید تا پایان شیردهی صبر کرد.

رتینوئیدها

رتینوئیدها که از ویتامین A مشتق شده‌اند، چرخش سلولی پوست را تسریع می‌کنند و با افزایش ریزش سلول‌های رنگدانه پوست به محو شدن لکه‌های تیره کمک می‌کنند.

کوجیک اسید

کوجیک اسید یک ماده طبیعی است که از قارچ‌ها به دست می‌آید و از تولید تیروزین، اسید آمینه لازم برای سنتز ملانین جلوگیری می‌کند. اسید کوجیک اغلب در کرم‌ها و سرم‌هایی با هدف روشن کردن لکه‌های تیره موجود است.

نیاسینامید

نیاسینامید در واقع همان ویتامین B3 است. نیاسینامید می‌تواند با جلوگیری از انتقال ملانین به سطح پوست به کاهش ظاهر لکه‌های تیره کمک کند. این ماده همچنین دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند سلامت کلی پوست را بهبود ببخشد و به همین دلیل علاوه بر محصولات ضد لک، در بسیاری از محصولات مراقبتی پوست دیده می‌شود.

اسید آزلائیک

اسید آزلائیک یک اسید طبیعی است که به کاهش التهاب و کاهش تولید ملانین کمک می‌کند. این ماده به ویژه برای درمان هایپرپیگمانتاسیون مرتبط با آکنه مفید است.

استفاده منظم از این درمان‌های موضعی، همراه با محافظت مداوم در برابر آفتاب، می‌تواند به طور قابل توجهی لکه‌های پوستی را کاهش دهد. کرم ضد آفتاب با SPF بالا برای جلوگیری از آسیب نور خورشید خورشید و تیره‌تر شدن لکه‌های موجود ضروری است.

 

راهکارها و درمان‌های لک صورت

درمان‌های حرفه‌ای (مانند لایه برداری شیمیایی و درمان با لیزر) برای لک‌های مقاوم‌تر

برای لکه‌های پوستی ماندگارتر و سرسخت‌تر، که به محصولات موضعی مانند کرم‌ها و سرم‌های ضد لک پاسخ نمی‌دهند، درمان‌های حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود. این درمان‌ها می‌توانند نتایج سریع‌تر و چشمگیرتری داشته باشند.

پیلینگ (لایه برداری) شیمیایی

لایه برداری شیمیایی شامل استفاده از محلول شیمیایی برای حذف لایه‌های سطحی پوست است. این فرآیند بازسازی سلول‌های جدید پوست را تسریع کرده و به کاهش رنگدانه کمک می‌کند. لایه برداری شیمیایی از نظر قدرت از سطحی (خفیف) تا عمیق متفاوت است. بدیهی است با لایه برداری عمیق تر نتایج چشمگیرتری دیده خواهد شد اما پوست به زمان بهبودی طولانی تری نیاز خواهد داشت و در مقابل نور خورشید آسیب‌پذیر خواهد شد.

لیزر

لیزر نواحی رنگدانه ای را با انرژی نور متمرکز هدف قرار می‌دهد و خوشه‌های ملانین را در پوست می‌شکند. درمان‌هایی مانند لیزر فرکشنال یا نور پالسی شدید (IPL) می‌توانند به طور موثری لکه‌های تیره را کاهش دهند. برای رسیدن به نتایج مطلوب اغلب به جلسات متعدد نیاز است.

میکرودرم ابریژن

این روش کم تهاجمی از یک دستگاه برای لایه برداری ملایم پوست استفاده می‌کند و خارجی ترین لایه سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد. میکرودرم ابریژن می‌تواند لکه‌های ناشی از افزایش سن و نور خورشید را کمرنگ‌تر کرده و رنگ پوست را یکدست تر می‌کند.

کرایوتراپی

کرایوتراپی استفاده از سرمای شدید برای انجماد و حذف سلول‌های غیر طبیعی پوست است. کرایوتراپی اغلب برای درمان لکه‌های ناشی از آفتاب و لکه‌های ناشی از افزایش سن استفاده می‌شود. این درمان را می‌توان را در مطب متخصص پوست انجام داد و معمولاً دوره نقاهت آن کوتاه است.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ از سوزن‌های ظریف برای ایجاد آسیب‌های بسیار کوچک در پوست استفاده می‌کند، که در نتیجه این آسیب‌ها تولید کلاژن در پوست تحریک شده و ترمیم پوست سریع‌تر انجام می‌شود. این روش می‌تواند به کاهش هایپرپیگمانتاسیون و بهبود بافت کلی پوست کمک کند.

راهکارها و درمان‌های طبیعی خانگی

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که ترجیح می‌دهید به جای محصولات شیمیایی، راهکارها و درمان‌های طبیعی خانگی را امتحان کنید، جای درستی آمده‌اید. در ادامه مؤثرترین راهکارهای خانگی برای درمان درمان لک‌های صورت را با هم بررسی می‌کنیم.

آب لیمو

آب لیمو به دلیل داشتن اسید سیتریک یک سفید کننده طبیعی است که می‌تواند به روشن شدن لکه‌های تیره و بهبود رنگ کلی پوست کمک کند. برای استفاده، آب لیموی تازه را با پنبه روی قسمت‌هایی از صورت که لک دارد بمالید. اجازه دهید حدود 10-15 دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب ولرم بشویید. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که آب لیمو می‌تواند پوست شما را نسبت به نور خورشید حساس تر کند، بنابراین همیشه قبل از رفتن به بیرون از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا حاوی آلوئین است، ترکیبی که می‌تواند پوست را روشن کرده و مقدار رنگدانه‌ها را کاهش دهد. ژل خالص آلوئه ورا را مستقیماً روی قسمت‌هایی از صورت که لک دارد بمالید و بگذارید حدود 30 دقیقه بعد با آب ولرم بشویید.

زردچوبه

زردچوبه قرن هاست که در طب سنتی به دلیل خاصیت ضد التهابی و روشن کنندگی پوست استفاده می‌شود. برای تهیه ماسک زردچوبه، پودر زردچوبه را با عسل یا ماست مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. این خمیر را روی لکه‌های پوست بمالید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

ماست

ماست حاوی اسید لاکتیک است که می‌تواند به لایه برداری پوست و روشن شدن لکه‌های تیره کمک کند. ماست ساده را مستقیماً روی قسمت‌هایی از صورت که لک دارد بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب ولرم بشویید.

جوش شیرین

جوش شیرین به عنوان یک لایه بردار ملایم عمل می‌کند که می‌تواند به حذف سلول‌های مرده پوست و روشن شدن لکه‌های تیره کمک کند. با مخلوط کردن جوش شیرین با کمی آب خمیر درست کنید و به آرامی آن را روی قسمت‌هایی از صورت که لک دارد بمالید. قبل از اینکه با آب بشویید، بگذارید چند دقیقه روی پوست بماند. از این دارو به مقدار کم استفاده کنید، زیرا استفاده بیش از حد می‌تواند پوست را تحریک کند.

فراموش نکنید که درمان‌های خانگی نسبت به محصولات مراقبتی ضعیف‌تر هستند و برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید به مدت طولانی‌تر مورد استفاده قرار بگیرند. استفاده منظم می‌تواند به روشن شدن پوست و کاهش رنگدانه‌ها کمک کند.

اهمیت حفاظت از آفتاب و نقش آن در جلوگیری از آسیب و لک‌های پوست

محافظت در برابر آفتاب برای جلوگیری از ایجاد لکه‌های پوستی بسیار مهم است. اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید می‌تواند باعث افزایش رنگدانه، لکه‌های پیری و حتی سرطان پوست شود.

هر روز حتی در روزهای ابری و در زمستان از یک ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF30 یا بالاتر استفاده کنید. هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب برای مدت طولانی از کلاه، عینک آفتابی و لباس‌های آستین بلند استفاده کنید. تا جای ممکن در ساعات اوج تابش نور خورشید (10 صبح تا 4 بعد از ظهر) از قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید خودداری کنید.

عادات روزانه مراقبت از پوست برای حفظ پوستی پاک و سالم

داشتن یک روتین ثابت مراقبت از پوست برای شفافیت پوست و جلوگیری از ایجاد لک حیاتی است. روتین مراقبت از پوست به دو بخش روتین صبح و روتین شب تقسیم می‌شود.

روتین صبح

هر روز صبح که خواب بیدار می‌شوید، قبل از شروع یک روز کاری، باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • صورت خود را با یک پاک کننده ملایم تمیز کنید.
  • از یک تونر برای متعادل کردن PH پوست خود استفاده کنید.
  • از سرم حاوی آنتی اکسیدان مانند ویتامین C استفاده کنید.
  • با یک مرطوب کننده آبرسان و غیر کومدوژنیک پوستتان را آبرسانی کنید.
  • یک ضد آفتاب با طیف گسترده با حداقل SPF30 استفاده کنید.

روتین عصر

  • آرایش را پاک کرده و صورت خود را کاملا تمیز کنید.
  • برای پاک کردن آلودگی‌ها و مواد آرایشی باقی مانده از تونر استفاده کنید.
  • از سرم‌های مراقبتی با موادی مانند رتینول یا نیاسینامید استفاده کنید.
  • برای حفظ رطوبت پوست در طول شب، از یک آبرسان و مرطوب کننده مناسب پوستتان استفاده کنید.

عوامل سبک زندگی و پیشگیری از لک‌های پوست

هرچند وجود لکه‌های صورت، می‌توانند ناامیدکننده باشد و بر عزت نفس فرد تأثیر بگذارد، اما اجرای یک روتین موثر مراقبت از پوست و اتخاذ عادات سبک زندگی سالم می‌تواند از بروز لکه‌های صورت جلوگیری کرده و آن را کاهش دهد.انتخاب سبک زندگی به طور قابل توجهی بر سلامت پوست و ایجاد لکه‌های صورت تأثیر می‌گذارد.

رژیم غذایی سرشار از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های بدون چربی سلامت پوست را تضمین می‌کنند. اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی و دانه کتان یافت می‌شود، التهاب را کاهش داده و به پیشگیری از آکنه کمک می‌کند. از مصرف بیش از حد شکر و غذاهای فرآوری شده که می‌تواند به پوست آسیب رسانده و باعث بروز مشکلات پوستی شود.

سعی کنید هر روز مقدار زیادی آب (8 الی 10 لیوان) بنوشید تا پوست خود را هیدراته نگه دارید و سموم را دفع کنید. استرس مزمن باعث افزایش سطح کورتیزول می‌شود که منجر به تولید بیش از حد چربی و ایجاد جوش می‌شود. تکنیک‌های مدیریت استرس مانند یوگا، مدیتیشن یا تمرینات تنفس عمیق را تمرین کنید. فعالیت بدنی منظم گردش خون را بهبود می‌بخشد، مواد مغذی را به پوست می‌رساند و باعث درخشش آن می‌شود.

7-9 ساعت خواب با کیفیت در شب را هدف قرار دهید. خواب کم می‌تواند منجر به عدم تعادل هورمونی و تشدید مشکلات پوستی شود.

خرید بهترین ضد لک‌های موجود در بازار از یاسمتیک

یاسمتیک یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی محصولات مراقبتی است که بهترین محصولات روز دنیا را به کاربران ارائه می‌کند. تنوع محصولات ضد لک در فروشگاه یاسمتیک بسیار بالا است و هر شخصی با هر نوع پوست می‌تواند محصول متناسب با ویژگی‌های پوست خود را در یاسمتیک پیدا کند. اگر از درمان‌های بی‌اثر و طولانی مدت برای لک‌های صورتتان خسته شدید و به دنبال بهترین محصول ضد لک می‌گردید، همین الان به یاسمتیک مراجعه کنید و بهترین ضد لک‌های موجود در بازار را تهیه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *