Search
Search

روتین پوست دهیدراته؛ پوست دهیدراته یا کم آب را چگونه درمان کنیم؟

آنچه در این مقاله خواهید خواند!

درمان پوست دهیدراته و راهکارهای موثر برای کاهش این مشکل یکی از پرتکرارترین پرسش‌هایی است که این روزها از ما پرسیده می‌شود. برای درمان پوست کم آب و رسیدن به یک پوست سالم و شاداب لازم است که روتین پوست دهیدراته داشته باشیم در ادامه با ما همراه باشید و تا انتهای این متن را بخوانید. در اینجا ما راهکارهایی موثری را برای درمان پوست دهیدراته به شما ارائه خواهیم کرد.

پوست کم آب یا به اصلاح علمی آن «دهیدراته شدن پوست» به خاطر از دست دادن آب سطح پوست ایجاد می‌شود. این عارضه سبب می‌شود که پوست شما بسیار خشک و زبر شود و مشکلاتی نظیر خارش، پوسته پوسته شدن و در برخی از موارد زخم‌های سطحی در پوست، را برایتان ایجاد کند.

یکی از نتایج منفی در دهیدراته شدن پوست، ایجاد پیری زودرس و چروک‌های ناخواسته پراکنده در صورت و بقیه بخش‌های بدن است. همچنین پوست کم آب شده در برابر بسیاری از موارد و تعریق بدن بسیار حساس است و آمادگی زیادی را برای ایجاد لک و جوش دارد. یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از خشکی بیش از حد پوست استفاده از کرم آبرسان صورت است. اما بهتر است قبل از هر چیز دلایل و دیگر راه های درمان دهیدراته شدن پوست را بشناسید.

علل پوست دهیدراته، چرا پوست دهیدراته می‌شود؟

عوامل متنوعی وجود دارند که می‌توانند سبب دهیدراته شدن پوست شوند این عوامل شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

  • آب و هوا:

    چه آب و هوای بسیار گرم و چه آب و هوای بسیار سرد و خشک، هر دو می‌توانند سبب از دست رفتن آب پوست و ایجاد وضعیت دهیدراته شدن در پوست شوند. هوای خشک، گرد و غبار، تابش مستقیم خورشید، فعالیت در محیط‌های گرم یا بسیار سرد، سبب می‌شود که آبرسانی به بخش‌های سطحی پوست دچار مشکل شده و در نتیجه پوست دچار کم آبی شود.

پوست دهیدراته   

  • مواد آرایشی یا بهداشتی نا مناسب:

    برخی از صابون‌ها، مواد آرایشی، و نیز برخی از مواد بهداشتی سبب از دست رفتن سریع چربی پوست و در نتیجه از دست رفتن آب سطحی پوست شوند. چه پوست چرب داشته باشید و یا خشک، باید از مواد بهداشتی و آرایشی متناسب با آن استفاده کنید. برخی از شوینده‌ها نیز می‌توانند سبب دهیدراته شدن پوست شوند. این موارد شامل بخار ناشی از آن‌ها می‌شوند، سفید کننده‌ها بیشترین تاثیر را در از دست رفتن چربی پوست دارند. برای استفاده از مواد بهداشتی بهتر است از دستکش و ماسک استفاده کنید و سعی کنید که پوست را از تماس مستقیم با مواد بهداشتی و بخارهای آن دور نگه دارید.

  • مواد شیمیایی و آلودگی‌ها:

    بسیاری از مواد شیمیایی اطراف ما می‌توانند به شدت بر روی پوست تاثیر بگذارند. دود خودروها، گرد و غبار، بخارهای سمی و برخی از مواد شیمیایی این تاثیر را دارند که می‌توانند به شدت چربی پوست را از بین ببرند و در نتیجه پوست خشک شود. یکی از بدی‌های دنیای کنونی و به خصوص زندگی در شهرهای بزرگ وجود این مواد در اطراف ماست.

در کنار عواملی که در خارج از بدن قرار گرفته‌اند، برخی از موارد داخل بدن و رفتاری هم می‌تواند به دهیدراته شدن پوست منجر شوند. برخی از این موارد به شرح زیر هستند:

  • تغذیه نامناسب:

    استفاده کم از میوه جات و سبزیجات، نوشیدن کم آب، خوردن غذاهای دارای املاح به خصوص نمک، مصرف نوشیدنی‌های گازدار و همچنین خوردن غذاهای پر کربوهیدارت و شیرین، می‌تواند سبب از دست رفتن آب بدن و در نتیجه خشک شدن سطح پوست شوند. نمک و شکر یکی از عواملی هستند که آبرسانی بدن را به شدت دچار مشکل می‌کنند و بیهوده نیست که به این دو، «سَم‌های سفید» می‌گویند. برای رسیدن به یک پوست شاداب، سعی کنید که میوه و سبزیجات را به طور فراوان در برنامه غذایی خودتان قرار دهید. آب بیشتری در روز بنوشید (بیشتر از دو لیتر) و غذاهای شیرین، نوشیدنی‌های گازدار و تنقلات شور را کمتر مصرف کنید.

  • استرس:

    یکی از مواردی که به شدت بر روی پوست شما تاثیر می‌گذارد، استرس است. استرس تاثیرات مستقیمی بر روی بخش‌های مختلف پوست و بدن دارد. اساسی ترین وضعیت آن دهیدراته شدن پوست است. سعی کنید، استرس‌ها را تا جای ممکن مدیریت کنید و کیفیت زندگی خودتان را برای رسیدن به یک زندگی بی استرس تر تقویت کنید.

  • روتین‌های نامنظم:

    یکی از مشکلات افراد، عدم حفظ روتین‌های منظم پوستی است. یکی از راهکارهای درمان پوست دهیدراته آن است که یک رویتن آبرسانی را همیشه حفظ کنید. متاسفانه عدم حفظ این روتین سبب آسیب دیدن بیشتر پوست شده و در نتیجه پوست شما خراب و خشک می‌شود.

نشانه‌ها و علائم پوست دهیدراته

برای درمان پوست کم آب بهتر است که نشانه‌ها و علائم آن را بهتر بشناسیم.

نخستین علامت پوست کم آب، خشکی و زبری آن است. پوست خشک به شدت آب از دست می‌دهد و به همین خاطر سطح به مانند خاک می‌خشکد و سِله می‌بندد. البته این خشکی در مقیاس سلولی صورت می‌گیرد و ما نتیجه آن را با خشکی و زبری پوست درک می‌کنیم. پس پوست خشک و زبر اولین نشانه از دست دادن آب و دهیدراته شدن آن است.

دومین نشانه پوست دهیدراته، افزایش حساسیت و اگزماهای پوستی به خصوص در برخورد با لباس است. وجود التهاب‌های پوستی متعدد، تورم، خارش و سوزش نشان می‌دهد که پوست به شدت آب از دست داده و دهیدراته شده است. این مورد به خصوص در مناطقی که تحت تابش آفتاب هستند بیشتر دیده می‌شود.

ترک خوردن پوست نشانه سوم دهیدراته شدن است. ترک‌ها می‌توانند به صورت سطحی و به رنگ سفید و یا به صورت عمیق تر و با خونریزی همراه باشند. ترک خوردن پوست به خاطر کم آبی نشانه دهیدراته شدن جدی پوست است و باید اقدامات سریعی را برای درمان پوست کم آب شده انجام دهید.

سفتی پوست و از دست دادن انعطاف پذیری پوست، چهارمین نشانه پوست دهیدراته شده است. پوستی که اب از دست داده خشک می‌شود و به سختی خم می‌شود و انعطافی ندارد.

ظاهر شدن تیرگی‌ها بر روی پوست، پنجمین نشانه کم آبی پوست است. تیرگی‌ها می‌تواند به صورت التهاب‌های سرخ رنگ یا قهوه‌ای باشند. همچنین گاهی این تیرگی‌های به صورت لکه‌لکه شدن ظاهر می‌شوند.

وجود هر کدام از این پنج نشانه بالا از کم آب شدن شدید پوست خبر می‌دهد و شما باید درمان پوست دهیدراته خودتان را شروع کنید. برای شروع این درمان بخش بعدی این متن را مطالعه کنید.

روتین درمانی برای پوست دهیدراته

برای درمان پوست کم آب شده، راهکارهای متنوعی در اختیار شما هست که در زیر برخی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

استفاده از تونر: تونرها، مرطوب کننده‌هایی هستند که سبب حفظ آب سطحی پوست می‌شوند و به تنظیم pH پوست کمک می‌کنند. استفاده از تونرها به خصوص بعد از شستشوی پوست توصیه می‌شوند.

سرم‌ها و کرم‌های مرطوب کننده: استفاده از کرم‌های مرطوب کننده و سرم‌های آبرسان به خطوط در روزهای گرم سال یکی از مهمترین نکاتی است که باید رعایت کنید. به خصوص اگر مدت زمان زیادی را در خارج از منزل هستید بهتر است که از سرم و کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید.

 ماسک‌های مرطوب کننده: ماسک گذاری منظم بر روی پوست به خصوص در شب هنگام، سبب حفظ شادابی پوست صورت می‌شود. بهترین زمان ماسک گذاری بعد از وارد شدن به منزل و قبل از خواب است. زیرا در این مدت پوست خنک شده و آب لازم را جذب می‌کند و بعد از ماسک گذاری نیز خنکای شب، از تبخیر آب جلوگیری می‌کند.

بهره گیری از ضد آفتاب‌ها: کرم‌های ضد آفتاب پوشش خوبی را در برابر اشعه‌های مضر آفتاب برایتان ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهید پوست خودتان را در برابر خشکی محافظت کنید، حتماً از کرم‌های ضد آفتاب متناسب با جنس پوست خود و با شماره SPF مناسب استفاده کنید. درباره کرم‌های ضد آفتاب متن مفصلی را منتشر کردیم که می‌توانید آن را مطالعه کنید.

پوشاندن فیزیکی پوست: یکی از مهمترین اقدامات برای حفظ پوست در برابر خشکی، بهره‌گیری از حفاظ‌های فیزیکی مانند پوشیدن لباس روشن و خنک، استفاده از کلاه نقاب دار، بهره گیری از عینک، ماسک و دستکش است. به خصوص در روزهای گرم این موارد را باید بیشتر رعایت کنید. در زمانی که از شوینده‌ها استفاده می‌کنید نیز باید پوست خودتان را تا حد امکان از خود مواد و بخارهای ناشی از آن دور نگه دارید. در روزهای سرد هم سعی کنید بدن را با لباس کافی بپوشانید. سرما سبب کم شدن جریان آب پوستی و در نتیجه خشک شدن سطح پوست می‌شود.

آب و الکترولیک بیشتر: نوشیدن آب به تنهایی سبب آبرسانی به پوست نمی‌شود. زیرا آب به راحتی از سطح پوست بخار می‌شود. برای آنکه بتوانی آب را در بدن نگهدارید باید آن را به همراه الکترولیت‌ها مصرف کنید. برای این کار در رژیم غذایی خودتان مواردی مانند نمک (نه خیلی زیاد)، لیموترش یا آب لیمو، آب میوه‌های ترش، مغز تنقلات و سبزیجات را بگنجانید و از خوردن مواد شیرین و قندی تا حد امکان فاصله بگیرید. این مواد الکترولیت بدن را تقویت می‌کنند و بدن شما آب کمتری را به وسیله ادرار و یا تعریق از دست می‌دهد.

دوش گرفتن با شوینده‌های ملایم: راهکار دیگر برای کاهش دهیدراته شدن بدن، دوش با آب نسبت خنک است. آب خنک (نه سرد) سبب کاهش دمای بدن، کاهش فشار خون و آبرسانی عمومی به بدن می‌شود. بهتر است که همیشه در انتهای روز یا صبح هنگام دوش آب خنک داشته باشید تا بدن به وضعیت پایدار آبی برسد. لازم نیست که پوست را با شوینده‌های قوی شستشو دهید، بلکه استفاده از یک شوینده ملایم کافی است. بعد از استحمام هم سعی کنید که پوست بدن را زیاد خشک نکنید و به قول قدیمی‌ها در زمانی که پوست «دو نَمِه (نیمه مرطوب)» است لباس را بر تن کنید تا رطوبت پوست تامین شود.

با رعایت این نکات پوست شما به شدت در برابر هیدراته شدن مقاوم می‌شود و آسیب‌های سطحی آن کاهش پیدا می‌کند.

اگر به دنبال راهنمای جامع درمان پوست دهیدراته یا کم آب خود هستید بهتر است با انواع آبرسان ها و این که آبرسان صورت چیست بیشتر آشنا شوید.

آبرسان صورت چیست؟

نکات پایانی و توصیه‌ها

درمان دهیدراته شدن پوست نیازمند داشتن یک روتین و مراقب دائمی به خصوص در هوای گرم است. اگر شما می‌خواهید که پوست شاداب و جوانی داشته باشید. سعی کنید که راهکارهای درمان پوست کم آب که در اینجا توضیح داده شده را رعایت کنید.

استفاده از رژیم غذایی همراه با آب و الکترولیت کافی را در برنامه غذایی خودتان بگنجانید و سعی کنید تا حد امکان از غذاهای شیرین و قندی فاصله بگیرید.

همچنین استفاده از تونر، سرم، کرم‌های مرطوب کننده، کرم‌های ضد آفتاب و شوینده‌های ملایم پوستی را نیز در روتین خودتان قرار دهید.

با نکات یک رژیم منظم می‌توانید به راحتی به درمان پوست دهیدراته برسید.

خرید محصولات دهیدراته از یاسمتیک

یاسمتیک از فروشگاه‌های حرفه ای لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران است. یاسمتیک همیشه به احترام به مشتریان باور دارد و سعی کرده است که محصولات خودش را با اطلاعات کافی در اختیار آنان قرار دهد. یاسمتیک محصولات متنوعی را برای درمان پوست دهیدراته شده به شما ارائه می‌کند. شما می‌توانید به راحتی و متناسب با پوست و سلیقه آرایشی خودتان محصولات آرایشی و بهداشتی را از یاسمتیک خرید کرده و به سرعت و خیلی راحت آن را دم منزل خودتان تحویل بگیرید. در یاسمتیک شما به هزاران انتخاب دسترسی دارید و می‌توانید هر چه را که خواستید خریداری کنید.

جدیدترین مطالب
خرید انواع ضد آفتاب با تخفیف ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *