Search
Search

9 علت تیرگی دور چشم به همراه روش‌های درمان تیرگی دور چشم

آنچه در این مقاله خواهید خواند!

تیرگی دور چشم، یکی از نامطلوب‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای صورت ما بیفتد. تیرگی زیر چشم علاوه بر اینکه ظاهر ما را مسن و خسته نشان می‌دهد، نشان از وجود مشکلات در روتین‌های پوستی و تغذیه است.

در این متن می‌خواهیم به بررسی علت تیرگی دور چشم بپردازیم، و ببینیم که به چه راهکارهایی می‌توانیم به درمان تیرگی دور چشم بپردازیم.

یکی از ساده ترین راه هایی که برای رفع تیرگی به ذهن همه خطور می‌کند خرید کرم دور چشم رفع تیرگی است اما در اینجا ما 9 علت تیرگی دور چشم و  راهکار رفع آن را برایتان نوشته‌ایم و امیدواریم این راهکارها به بهبود تیرگی دور چشم شما کمک کند. با ما همراه باشید و تا انتهای این متن را بخوانید.

   9 علت تیرگی دور چشم

9 علت تیرگی دور چشم

تیرگی چشم می‌تواند بر اساس مشکلات متنوعی ایجاد شود. در اینجا به توضیح 9 علت تیرگی دور چشم که شناخته شده‌تر هستند می‌پردازیم:

 1- یک میراث ناخواسته ژنتیکی: علت تیرگی دور چشم می‌تواند به صورت ارثی به شما رسیده باشد. تیره شدن اطراف چشم یک ابزار دفاعی برای جلوگیری از ورود شدید نور به چشم است که در برخی از مناطق وجود دارد. این تیرگی می‌تواند در نسل‌های مختلف با ژنتیک به ارث برسد. در این صورت شما از ابتدای کودکی و یا در شروع نوجوانی دچار تیرگی در زیر چشم‌ها می‌شوید.

2- پیرچشمی: با افزایش سن چشمان شما پیرتر و خسته می‌شوند. یکی از نشانه‌های پیرشدن عضله‌های چشم، تیرگی دور چشم است. این موضوع می‌تواند با تورم و پفی شدن و یا ظاهر شدن چروک‌هایی در زیر چشم خودش را نشان دهد.

3- حضور زیاد در زیر نور خورشید: یکی از ابزارهای دفاعی بدن برابر جلوگیری از آسیب دیدن پوست، تیره کردن پوست و افزایش رنگدانه‌های تیره بر روی پوست است. تیرگی دور چشم، در میان افرادی که مدت زمان زیادی در آفتاب هستند مانند رانندگان بسیار بیشتر دیده می‌شود.

4- خواب کم: خواب یکی از مواردی است که به شدت به تیرگی زیر چشم شما می‌انجامد. داشتن یک خواب خوب و با کیفیت از نکاتی است که از تیرگی چشم شما کم می‌کند.

5- استرس: استرس متاسفانه اثرات مخربی بر روی بخش‌های مختلف بدن دارد و یکی از این اثرات ناخواسته علت تیرگی زیر چشم می‌شود.

تیرگی دور چشم

6- دخانیات: استعمال دخانیات، مانند سیگار، قلیان و یا پیپ می‌تواند سبب کاهش اکسیژن بدن، غلیظ شدن خون، کاهش هوشیاری و در نهایت تیرگی‌های موضعی پوست شوند. تیرگی دور چشم در افراد سیگاری بیشتر از سایر افراد قابل مشاهده است.

7- مشکلات گوارشی: یکی از عواملا رایج علت تیرگی دور چشم، وجود رژیم غذایی نامطلوب است. مصرف زیاد چربی، غذاهای شیرین، نوشیدنی‌های الکلی و لبنیات چرب، سبب افزایش چربی، غلیظ شدن خون، افزایش فشار خون و در نتیجه تیرگی دور چشم می‌شوند. پف‌های صبح گاهی، سنگینی پلک، تیره شدن اطراف چشم و نیز خواب آلودگی نشان دهنده آن است که رژیم غذایی شما نیازمند یک تجدید نظر اساسی است.

8- نورهای مصنوعی: کار در محیط‌های تاریک بدون داشتن نور طبیعی می‌تواند سبب فشار بر چشم و ایجاد تیرگی دور چشم شود. تیرگی دور چشم در افرادی که کارهای ظریف انجام می‌دهند نیز بسیار رایج است.

9- بیماری‌های زمینه‌ای و حساسیت: وجود برخی از بیماری‌های زمینه‌ای مانند کم خونی، کاهش اکسیژن خون، نارسایی‌های تنفسی، و مشکلات گوارشی و همچنین برخی از حساسیت‌ها می‌تواند به تورم و تیرگی دور چشم بینجامد. اگر اطراف چشمان شما پف دار و ملتهب است این مسئله را حتماً با یک پزشک متخصص در میان بگذارید

مواردی که در بالا گفته شد همگی می‌تواند علت تیرگی در دور چشم‌های شما باشد.

روش‌های درمان تیرگی دور چشم

برای رفع و درمان تیرگی دور چشم، چند راهکار دارید که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید:

  • آب بیشتری بنوشید: کم آبی یکی از دلایلی است که سبب مشکلات فراوان و از جمله غلیظ شدن خون می‌شود که این مسئله به کاهش اکسیژن و در نتیجه تیرگی زیر چشم می‌انجامد. اگر می‌خواهید تیرگی دور چشم خودتان را درمان کنید، آب و الکترولیت (املاح معدنی، مواد غذایی ترش و مغز تنقلات)، بخورید. همچنین سعی کنید میوه جات و سبزیجات بیشتری را مصرف کنید.
  • مصرف دخانیات را به حداقل برسانید: فکر نکنم این موضوع توضیح زیادی نیاز داشته باشد و آسیب‌های دخانیات بر روی بدن بر کسی ناشناخته مانده باشد.
  • از مواد شیرین کمتری استفاده کنید: به خصوص در روزهای گرم سعی کنید که مواد قندی و شیرین کمتری استفاده کنید.
  • استفاده از کرم‌های مرطوب کننده: ناحیه زیرچشم به راحتی آب خود را در طول روز از دست می‌دهد و پوشش کمی نیز در طی شبانه روز بر روی آن قرار می‌گیرد. برای این منظور شما می‌توانید از کرم‌های مرطوب کننده، سرم‌های آبرسان و ماسک‌های دور چشم استفاده کنید.
  • استفاده از ماسک در شب‌ها: بهترین موقع استفاده از ماسک، شب هنگام است. شب پوست در معرض نور خورشید نیست و در خنکای شب بهتر می‌تواند مواد مغذی را به خود جذب کند.
  • استفاده از عینک بزرگ: بهره گیری از عینک دودی و بزرگ به نحوی که به خوبی ناحیه اطراف چشم را پوشش دهد، هم یکی از نکاتی است که باید به آن توجه کنید. عینک دودی، علاوه بر شکستن نور شدید خورشید، از تابش نور بر روی ناحیه زیر چشم جلوگیری می‌کند. این کار هم از فشار بر روی دستگاه چشم و هم از تیرگی دور چشم جلوگیری می‌کند.
  • مالش آهسته همراه با آبرسان: یکی از علت تیرگی دور چشم آهسته جریان خون در این قسمت است. با استفاده از انگشتان و یک فشار آهسته، مقداری کرم آبرسان را به زیر چشمان و اطراف چشم بمالید. برای این کار انگشتان را به صورت دورانی حرکت دهید و بدون آنکه فشار زیادی بر روی عضلات چشم بیاورید، یک تا دو دقیقه اطراف چشم را ماساژ دهید. (نیازی به کشیدن پوست و یا فشار زیاد نیست). انجام هر روز این کار سبب می‌شود که خونرسانی بهترین به عضلات اطراف چشم صورت گیرد.
  • از روشن کننده‌های دور چشم بهره بگیرید: در صورتی که تیرگی دور چشم شما یک موضوع ارثی و ژنتیکی است و یا با انجام این فعالیت‌ها، این مشکل بر طرف نشد، می‌توانید از کرم‌های روشن کننده اطراف چشم استفاده کنید. این روشن کننده‌ها سبب بهبود وضعیت تیرگی دور چشمان شما می‌شوند.
  • به یک پزشک مراجعه کنید: تمام آنچه که در هشت مورد قبل گفته شد، برای زمانی است که تیرگی دور چشم به خاطر موارد معمول اتفاق افتاده باشد. تیرگی دور چشم همراه با تنگی نفس، خواب آلودگی، فشار خون و یا ظهور ناگهانی آن، نشانه بیماری است و باید برای رفع آن اقدام کنید. برای این منظور بهتر است که به یک پزشک متخصص درباره وضعیت سلامتی خودتان مشورت کنید.

روش‌های درمان تیرگی دور چشم

نکات پایانی

همانطور که دیدیم عوامل مختلفی می‌توانند سبب ایجاد تیرگی اطراف چشم شوند. برای رفع تیرگی‌های اطراف چشم بهتر است که یک روتین منظم پوستی داشته باشید و از مواد مرطوب کننده و آبرسان بهره بگیرید. همچنین داشتن رژیم غذایی خوب، پرهیز از غذاهای قندی و شیرین و نیز عدم مصرف دخانیات در کاهش تیرگی دور چشم موثر هستند.

برای بهبود وضعیت تیرگی دور چشم سعی کنید خواب کافی داشته باشید و از استرس‌ها دوری کنید. همچنین از ماسک‌های شبانه استفاده کنید تا آبرسانی لازم به این قسمت‌ها انجام شود. انجام ماساژ آرام و پیوسته دو تا سه دقیقه‌ای هم می‌تواند به رفع تیرگی دور چشم شما کمک کند.

در قسمت بالا نه علت و شیوه درمانی تیرگی دور چشم را برای شما توضیح دادیم. امیدواریم که این راهکارها به زیبایی و شادابی شما کمک کرده باشد.

در اینجا تمامی مواردی که میتواند به شما در انتخاب و خرید کرم دور چشم مناسب کمک کند را آورده ایم.

راهنمای خرید کرم دور چشم

خرید محصولات درمان تیرگی دور چشم

برای آنکه بتوانید محصولات آرایشی و بهداشتی خودتان را تامین کنید، من به شما یاسمتیک را پیشنهاد می‌کنم. یاسمتیک، یک فروشگاه آنلاین و حرفه‌ای است که می‌توانید تمامی لوازم آرایشی و بهداشتی خودتان را از آن تهیه کنید. در یاسمتیک، مشتری حرف اول را می‌زند و برای آنکه بتوانید یک خرید خوب داشته باشید، در اینجا امکانات خوبی را تدارک دیده‌ایم. شما می‌توانید به راحتی اطلاعات هر محصول را بررسی کنید، آن‌ها را با محصولات مشابه مقایسه کنید، نظرات مشتریان مختلف را بخوانید و سپس با خیال راحت خرید خودتان را انجام دهید. یاسمتیک سعی کرده است محصولاتی مرغوب از بهترین تولیدکنندگان را ارائه کند تا خیال شما از کیفیت محصولات نیز جمع و راحت باشد. پس از خرید نیز محصولات درخواستی شما در سریعترین زمان ممکن، درب خانه به شما تحویل داده می‌شود و نیازی به زحمت برای یافتن و خرید محصولات از فروشگاه و مغازه‌های سطح شهر ندارید.

جدیدترین مطالب
خرید انواع ضد آفتاب با تخفیف ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *