Search
Search

روتین ضد لک؛ جلوگیری از انواع لک صورت ودلایل ایجاد آن

آنچه در این مقاله خواهید خواند!

لک‌های صورت یکی از نامطلوب‌ترین  اتفاقاتی است که ممکن است بر روی صورت هر کدام از ما بیفتد. لک‌های صورت زیبایی ما را مخدوش می‌کنند و نشان از بیماری و ناخشنودی پوستمان هستند. در این پست می‌خواهیم به بررسی انواع لک‌های صورت بپردازیم و ببینیم که چرا این لک‌ها بر روی صورت ما ظاهر می‌شوند. همچنین در اینجا چند روتین ضد لک را نیز برای شما معرفی می‌کنیم. با این حال بهتر است برای جلوگیری از لک صورت به صورت دائمی آزمایش‌ها و تست‌های سلامتی خودتان را انجام دهید و حتماً با یک متخصص پوست در این زمینه مشاوره کنید. برخی از لک‌های مقاوم به درمان بهتر است که در همان ابتدا شناسایی شوند تا به کلی از بین بروند.

لک‌های پوستی می‌توانند بر اثر عوامل داخلی و یا خارجی متعددی ایجاد شوند. دلایل آن‌ها می‌تواند مشکلات هورمونی، ناکارآمدی کبدی، مشکلات عفونی و یا در نهایت روتین‌های بد پوستی و یا تماس با مواد خارجی باشند. همچنین قرار گرفتن زیاد در زیر اشعه خورشید، استرس و برخی از عوامل نیز می‌توانند بروز لک‌های پوست را تشدید کنند. قبل از خرید کرم ضد لک مناسب با پوست خود بهتر است با این مدل از لک ها آشنا باشید و راهکار مناسب برای رفع لک را برای خود انتخاب کنید.

انواع لک صورت

انواع لک‌ صورت می‌توانند به دلایل گوناگونی بر روی پوست شما ظاهر شوند. در اینجا ما به بررسی برخی از آن‌ها و لک های مقاوم به درمان می‌پردازیم.

  • لک‌های خورشیدی: این دسته از لک‌ها به خاطر اثرات اشعه‌های خورشیدی بر روی پوست ظاهر می‌شوند. این دسته از لک‌ها اغلب با تیره شدن قسمت‌هایی از پوست که در معرض اشعه آفتاب بودند خودشان را نشان می‌دهند. صورت، دست‌ها، کتف و بازوها مکان‌هایی هستند که این دسته از لک‌ها بیشتر در آنجا دیده می‌شوند. بیشتر این لک‌ها قهوه ای رنگ هستند و هیچ تورمی ندارند. بیشتر اوقات با کمی سرخ شدگی و خشک شدگی سطحی همراه هستند.

لک پوستی نور خورشید

  • لک‌های پیری: این لک‌ها بر اثر مرور زمان و با پیر شدن شخص ظاهر می‌شوند. این دسته از لک‌ها، به عنوان «پیر پوستی» نیز شناخته می‌شوند. برخی از مواقع مشکلات دستگاه گوارش و کبد، استرس و نیز روتین‌های پوستی می‌توانند پیر پوستی را شدت ببخشند. این لک‌ها به صورت لکه‌های تیره و گاه روشن ولی با تراکم بالا در اقصا نقاط پوست دیده می‌شوند.

لک‌های پیری

  • لک‌های عارضه‌ای: این دسته از لک‌ها نشان از وجود عارضه‌های مخرب درونی و یا بیرونی بر روی پوست دارند. مشکلات درونی که می‌توانند سبب ایجاد چنین لک‌هایی شوند، شامل ناکارآمدی دستگاه داخلی مانند کبد یا کلیه، مشکلات خونی و در نهایت مشکلات هورمونی هستند. همچنین در معرض مواد شیمیایی (مانند دود خودروها، مواد بهداشتی و شوینده، مواد صنعتی) و غیره نیز می‌توانند سبب ایجاد این دسته از لک‌ها شوند. لین دسته از لک‌ها به صورت التهاب پوستی، سرخ شدن، تورم‌ها، جوش‌جوش شدن اما در اندازه ریز و با تعداد بالا و نیز لکه‌لکه‌ای شدن خودشان را نشان می‌دهند که اصلاً نشانه خوبی نیستند و باید به پزشک مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید.
  • لک‌های مادر زادی: بر روی پوست برخی از افراد لک‌های مادرزادی وجود دارد این لک‌ها می‌توانند به صورت گسترده (مانند ماه گرفتگی) یا پخش (مانند خال اروپایی) باشند این لک‌ها باید با نظر پزشک مورد بررسی قرار بگیرند. بیشتر اوقات تراکم رنگ دانه‌ها در یک قسمت از پوست سبب ایجاد چنین لک‌هایی می‌شوند.

لک‌های مادر زادی

لک‌ها اغلب با تیره‌تر شدن قسمت پوست شروع به ظاهر شدن می‌کنند. در اینجا ممکن است که پوست تیره شده، سپس متورم شده و در نهایت این التهاب خودش را به صورت یک لک قابل تشخیص نشان می‌دهد. تراکم لک‌های پوستی، ظاهر و یا مخفی شدن آن‌ها، تغییر رنگ پوست و همچنین شدت واکنش آن‌ها به مواد و برخی از حالت نشان دهنده خطرناک بودن آن‌ها هستند. در این مورد حتماً به پزشک مراجعه کنید و راهکارهای درمانی را در پیش بگیرید.

روتین ضد لک

برخی از لک‌ها مانند لک‌های ناشی از آفتاب و پیرپوستی اغلب به خاطر عدم داشتن برنامه و روتین ضد لک مناسب ایجاد می‌شوند. پوست در معرض مواد مختلفی است و خارجی‌ترین و در عین حال بزرگترین بخش بدن ماست. برای حفاظ از این بخش مهم بدن باید روتین منظمی را در نظر بگیرید تا بتوانید آن را همیشه سالم، شاداب و زنده نگه دارید. برای داشتن یک روتین ضد لک مناسب پوستی به این نکات دقت کنید و حتماً آن‌ها را در برنامه‌های روزمره خودتان قرار دهید.

تمیز کردن درست و روزانه پوست

 اگر پوست چربی دارید باید یک شوینده صورت مناسب در روتین ضد لک خود داشته باشید و به طور منظم پوست صورت خود ار بشویید. بهتر است که برای شستشوی خودتان از صابون‌هایی که چربی و یا عصاره‌های چرب دارند استفاده نکنید. پوست‌های چرب بیشتر در معرض تعریق و چربی سازی هستند و به همین خاطر ظاهر شدن لک در آن‌ها شایع‌تر است. برای تمیز کردن پوست اجازه دهید که پوست کمی در معرض رطوبت قرار گرفته و سپس با صابون و یا ماده شستشو و با فشار آهسته پوست را شستشو دهید. در صورتی که پوست خشکی دارید، می‌توانید در فاصله‌های بلند مثلا دو تا سه روز یکبار، پوست را شستشو دهید، اما تمیز نگهداشتن صورت را به صورت روزانه انجام دهید. در کل شستشو پوست باید هم سبب رفع شدن چربی‌ها و آلودگی‌های سطحی باشد و هم اجازه آبرسانی سطحی پوست را بدهد. این کار می‌تواند به روشن‌تر شدن سطح پوست، شفافیت بهتر و هموار شدن آن کمک زیادی بکند. برای این کار می‌توانید از ژل‌ها و فوم‌های شستشوی ملایم استفاده کنید.

بهره‌گیری از تونرها

 تونرها موادی هستند که میزان اسیدی بودن (pH) پوست را تنظیم می‌کنند. اغلب تونرها برای استفاده روزانه طراحی شده‌اند و از ایجاد آلودگی و یا تجمیع چربی زیاد بر روی پوست جلوگیری می‌کنند. تونرهای دارای AHA و BHA برای اغلب پوست‌ها مناسب هستند و می‌توانید در روتین ضد لک خود و استفاده‌های روزانه از آن‌ها بهره ببرید.

استفاده از سرم‌های ضد لک در روتین ضد لک

 اگر می‌خواهید که پوست یکدستی داشته باشید، سرم‌های ضد لک گزینه خوبی هستند. یکی از تاثیرات اصلی ای سروم‌ها آب رسانی مناسب به پوست هستند. همچنین برخی از سرم‌های ضد لک دارای ویتامین سی، نیاسینامید و آربوتین هستند که هر سه برای شاداب نگداشتن لایه خارجی پوست مناسب هستند. باید این نوع سرم ها را به روتین ضد لک خود اضافه کنید که در استفاده منظم باعث جلوگیری از لک صورت می‌شوند.

استفاده از کرم‌ مرطوب کننده در روتین ضد لک

 استفاده از کرم‌های مرطوب کننده از قدیمی ترین روش‌های محافظت از پوست هستند. کرم‌های مرطوب کننده هم از تبخیر و خشک شدن پوست جلوگیری می‌کنند و هم رطوبت لازم را به پوست می‌رسانند. امروزه کرم‌های مرطوب کننده فراوانی در بازار وجود دارند اما کرم‌های دارای هیالورونیک اسید و گلیسیرین بهترین گزینه برای اغلب پوست‌ها به شمار می‌روند.

محافظت در برابر آفتاب

 یکی از عواملی که سبب تسریع پیر پوستی و شدت گرفتن رویش لک‌های صورت می‌شود، اشعه آفتاب است. ما در باره نحوه جلوگیری از تاثیرات اشعه آفتاب بر روی پوست صورت توضیحات کافی دادیم و توصیه می‌کنیم که حتماً آن مقاله را مطالعه بفرمایید. با این حال همیشه به همراه خودتان یک ضد آفتاب با سطح SPF 30 و یا بالاتر داشته باشید. در موقع رانندگی، قدم زدن در خارج از منزل و غیره از این ضد آفتاب برای جلوگیری از آسیب‌های پوستی استفاده کنید. در کنار این موارد بهره‌گیری از کلاه ضد آفتاب، ماسک، عینک، روپوش و پوشیدن لباس‌های روشن و خنک را فراموش نکنید. به خصوص در فصل تابستان به این نکات دقت داشته باشید و سعی کنید که در بخش‌های آفتابی روز مانند ظهرها کمتر به خارج از خانه تردد داشته باشید.

خرید محصولات ضد لک از یاسمتیک

یاسمتیک یک فروشگاه حرفه ای در زمینه ارائه لوازم بهداشتی است. این فروشگاه به صورت تخصصی کالاهای آرایشی و بهداشتی را ارائه می‌کند. در یاسمتیک شما می‌توانید به راحتی هر محصول پوستی مانند کرم ضد لک را خریداری کنید و از مشاوره تخصصی این مجموعه برای انتخاب محصول متناسب با پوست خود کمک بگیرید.

اگر به دنبال راهنمای جامع درمان لک پوست هستید پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر را نگاهی بیاندازید .

درمان لک پوست

نکات پایانی و توصیه‌ها

برای داشتن پوستی بدون لک، صاف و شاداب باید، یک روتین منظم محافظتی داشته باشیم. برای این منظور، در اینجا ما چند راهنما و نکته مهم درباره روتین ضد لک را به شما ارائه دادیم. لک‌های صورت به خوبی قابل پیشگیری و درمان هستند به شرط آنکه شما هم برنامه منظمی برای جلوگیری از آن‌ها و حفاظت پوست خودتان داشته باشید.

لک‌های ناشی از تابش اشعه خورشید، با حفاظت فیزیکی و نیز بهره‌گیری از کرم‌های ضد آفتاب با پوشش مناسب قابل رفع هستند.

لک‌های ناشی از پیر پوستی هم نیازمند داشتن روتین کامل و هم حفظ برنامه‌های غذایی و غیره هستند. برای این منظور بهتر است که علاوه بر آنچه که در بالا گفته شد، یک برنامه غذایی با حجم بیشتر سبزیجات و میوه‌جات داشته باشید. همچنین سعی کنید تا حد امکان مواد چرب و قندی را از رژیم حذف کنید، زیرا این دو ماده در گذر زمان روند پیر شدن پوست و ایجاد چروک‌ها را شدت می‌بخشند.

لک‌های عارضه ای، لک‌های خطرناک هستند و باید حتماً برای رفع آن‌ها به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. التهاب‌های پوستی، ظاهر و یا مخفی شدن دوره ای لک‌ها، بروز لک‌های ریز و پراکنده، قرمز شدن و یا بروز لک‌های روشن، نشان دهنده بیماری هستند که باید برای رفع آن‌ها به پزشک معالج مراجعه کنید.

با توجه به آنچه که در اینجا گفتیم شما می‌توایند یک پوست سالم و شاداب و بدون هر گونه لک داشته باشید.

جدیدترین مطالب
خرید انواع ضد آفتاب با تخفیف ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *